Az 1970-ben készült Ultrafragola Mirror Ettore Sottsass egyik leghíresebb alkotása, amit sokan a „jövő régiségeként” emlegetnek.
Ettore Sottsass gondolkodásmódja mély nyomott hagyott a designtörténet világában. Nála a „sivárság” és a „nem kereskedelmiség” fogalmak egészen új megvilágításba kerültek. Kerülte a színeket, leginkább a szürke és a sötét színek jelentek meg a munkáin. Anyaghasználatában bátran nyúlt olyan anyagokhoz és technikákhoz, amelyek előtte teljesen más szerepet töltöttek be, mint például a laminálás, vagy az üvegszálas bútorok. Ezeket előtte főként az autó- és hajógyártásban alkalmazták. A „jövő régiségeként” emlegetett, sok tekintetben rendhagyó designerdarabja az Ultrafragola Mirorr azonban fontos szerepet töltött be Ettore Sottsass Mobili Grigi kollekciójában (jelentése: szürke bútorok), amely már már nevében is utal a kompozíció sivárságára, az anyaghasználatra és a színvilágra. Ismerjük meg jobban!
#1 Ettore Sottsass eredetileg a Poltronova bútorgyártócégnek tervezte ezt a nem mindennapi tükröt 1970-ben.
#2 Legelőször a milánói Eurodomus kiállításon mutatták be Ettore Sottsass Mobili Grigi hálószobakollekcióját, amelyben ez a tükör is fontos szerepet játszott.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
#3 A márka küldetésének egyik célja az volt, hogy újszerű anyagokat vigyen az otthonokba. A tükör vákuumformázott műanyagból és öntött üvegszálból készült.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
#4 A radikális bútoregyüttest limitált számban dobták piacra; kivéve a tükröt.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
#5 Az Ultrafragola Mirror kezdetben egyszínűségével idomult a kollekció többi darabjához. Viszont a nevéből adódóan (jelentése: hatalmas eper) és formavilágát tekintve megkövetelte az élénk színvilágot.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
#6 Később a tükör rózsaszínű neonfény megvilágítást kapott, és az így kiemelt karcsú, hullámos formák a női testet és hosszú frizurákat idézik meg.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
#7 A tükröt a mai napig az eredeti, 1970-es formavilággal gyártják, és közel tízezer dollár az ára.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
+1 Ettore Sottsass a háború utáni művészet egyik meghatározó alakja volt. A posztmodern
„keresztapjaként” is emlegetik. Újradefiniálta a modernizmus síremléket, ahol a halál, mint
kultusz jelenik meg. A legkülönbözőbb anyagokban is meglátta a szépséget, akárcsak a háborús enteriőrökben, s látásmódjával túlmutatott a bútorok puszta funkcionalizmusán. Tárgyai, köztük ez a tükör is, állandó és időszaki kiállításokon is újra és újra feltűnnek.